top of page

מה זה שיטת מונטסורי?

אם אתם הורים או מטפלים המתעניינים בשיטות חינוך שונות, סביר להניח שנתקלתם במונח "מונטסורי". אבל מה זה בעצם מונטסורי, ואיך זה עובד? בפוסט זה, נחקור את שיטת ההוראה המונטסורית, עקרונות הליבה שלה, היתרונות שהיא מציעה, נספק דוגמאות ללימוד מונטסורי, ואפילו נדון כיצד ניתן לשלב עקרונות מונטסורים בביתכם. בואו נתחיל!

מהי שיטת החינוך המונטסורי?


שיטת החינוך המונטסורי פותחה על ידי ד"ר מריה מונטסורי, רופאה ומחנכת איטלקית, בתחילת המאה ה-20, היא גילתה שלילדים יש עניין בעולם המבוגרים, הם לומדים דרך חיקוי והרצון הכי גדול שלהם הוא להיות עצמאיים.

שיטה זו נועדה לטפח ולעודד את הסקרנות הטבעית של הילד, את עצמאותו ולעזור לו לפתח אהבה ללמידה. השיטה מתבססת על העקרון שהידיים הן ״הכלי של האינטלגנציה״ וילדים לומדים הכי טוב "דרך החושים" שלהם. היא שמה דגש על כבוד, תקשורת, עצמאות ואחריות. בכיתות לימוד מונטסוריות, מעודדים ילדים לחקור את סביבתם, לעשות בחירות וללמוד בקצב שלהם. המורים משמשים כמדריכים, מספקים תמיכה וחומרים המותאמים לצרכיו הייחודיים של כל ילד.



מהם חמשת העקרונות של מונטסורי?


שיטת מונטסורי בנויה על חמישה עקרונות יסוד:

  1. כבוד לילד ואמונה ביכולותיו: מחנכים מונטסורים מאמינים בכיבוד האינדיבידואליות של כל ילד. הם יוצרים סביבה מטפחת ותומכת שבה מכבדים את הבחירות וההחלטות של הילדים.

  2. הסביבה המוכנה: הסביבה חינוכית התואמת לילדים, כזו שתאפשר להם להביא לידי ביטוי את צרכיהם הטבעיים. הסביבה מעוצבת בקפידה עם מעט גירויים, מעודדת למידה עצמית, מאפשרת תנועה חופשית חפצים תואמי גודל ומשקל, מרחב בטוח המייצר תנועה חופשית.

  3. למידה עצמית: הגישה המונטסורית מדגישה את חשיבותה של המוטיבציה הפנימית של הילד ללמידה, מעודדת תהליכים ספונטניים, הסביבה מעוצבת בצורה המסקרנת את הילד לגשת בעצמו ללמוד.

  4. תפקיד המחנך: בגישה המונטסורית ישנה חשיבות רבה ל״תצפית״ ועל כן המחנכים מתבוננים ומבינים את הצרכים של כל ילד. בניגוד לחינוך הפורמלי שבו המבוגר מלמד את הילד, בחינוך המונטסורי הילד לומד מהסביב, המבוגר הוא זה שמתאים לו את הסביבה לפי הצרכים המתאימים לו הם מספקים את החומרים הנכונים, תמיכה והכוונה בעת הצורך, המבוגר ״עובד״ כדי לשנות את הסביבה בעוד שהילד משתמש בסביבה בכדי לשנות את עצמו.

  5. קבוצות גיל מעורבות: כיתות מונטסוריות מורכבות לרוב מקבוצות גיל מעורבות, המאפשרות לילדים הצעירים ללמוד מעמיתיהם המבוגרים יותר, ועבור הבוגרים לגלות רגישות, אמפטיה לצעירים, כך מטפחים תחושת קהילה וחונכות.


ילד משחק עם לוח אותיות א ב

מהם היתרונות של שיטת ההוראה המונטסורית?


ישנם מספר יתרונות לגישה המונטסורית, לדוגמא:

  • למידה פרטנית: ילדים מתקדמים בקצב שלהם, כך מבטיחים שאף אחד לא יישאר מאחור או ייעצר על ידי הכיתה.

  • התמקדות במיומנויות חיים מעשיות: הגישה המונטסורית מעודדת כישורי חיים יומיומיים ומעשיים כמו בישול, ניקיון וטיפול בעצמך ובסביבה, מה שיכול להוביל להגברת העצמאות.

  • חשיבה ביקורתית ויצירתיות: הגישה המונטסורית מטפחת פתרון בעיות, יצירתיות וחשיבה עצמאית.

  • התפתחות חברתית: כיתות מעורבות בגילאים מאפשרות לילדים ליצור אינטראקציה עם עמיתים בגילאים שונים, תוך קידום שיתוף פעולה ואמפתיה.

  • אהבה ללמידה: מונטסורי יוצרת אהבה לכל החיים ללמידה, מכיוון שמעודדים ילדים לחקור את תחומי העניין שלהם.


ילד משחק עם מתלה כביסה לילדים


מהם דוגמאות ללמידה מונטסורית?


למידה מונטסורית מאופיינת ע"י מגוון רחב של פעילויות מעשיות הנעשות "דרך הידיים" שמעודדות את ההתפתחות האינטלקטואלית והאישית של הילד. דוגמאות לפעילויות כאלה משתמשות לעיתים קרובות ב:

  1. חומרים סנסוריים: שיעזרו בגירוי החושים ויעודדו חקירה תחושתית. למידה סנסורית יכולה להיעשות בעזרת ערכות סנסוריות ייעודיות העוזרות בפיתוח מוטוריקה עדינה ומיומנויות שונות.

  2. עזרים מתמטיים: ניתן ללמוד ולתרגל ספירה ומניה ע"י ערכות שונות, פאזלים ופעילויות ייעודיות. תוכלו למצוא עזרים כאלה כאן.

  3. עזרי שפה: שיעזרו בפיתוח כישורי הקריאה והכתיבה ע"י הכרת צלילים פונטיים, הכרת האותיות והרכבת מילים. תוכלו להתרשם ממבחר מוצרים רלבנטיים כגון דפי פעילות, מארזים וחוברות כאן.

  4. פרטים מחיי היום יום: איתם נוכל לתרגל מיומנויות יומיומיות כגון: מזיגה, העברה, השחלה, הברגה ואחיזה. תוכלו לראות כאן דוגמאות לעזרים ומוצרים איתם תוכלו לתרגל ולשכלל מיומנויות קיימות וחדשות (שימו לב שיש להתאים את המוצר / תרגיל לגיל ובעיקר לשלב ההתפחותי של ילדכם).


ילד מתרגל מזיגה עם קנקן וצנצנת

איך אפשר לעשות מונטסורי בבית?


אתם לא חייבים גן / בית ספר מונטסורי מיוחד או מוצרים יקרים בהגזמה כדי לשלב עקרונות מונטסורים בבית. תוכלו ליצור סביבה בהשראת הגישה המונטסורית כך:

״סדר במרחב עושה סדר בראש״ - מריה מונטסורי

סביבה פיזית:

  • תצפית על הסביבה - שבו על הברכיים, התבוננו בסביבה בגובה העיניים של הילד, מה הוא רואה? לאן הוא מגיע, מה אפשר להנגיש על מנת שיוכל להגיע בעצמו, לדוגמא: הנגשת ברז מים על מנת שיוכל לשטוף ידיים בעצמו.

ילד משתמש בשרפרף כדי להגיע לברז בכיור


  • תצפית על הילד - מה מעניין את הילד? מה הוא רוצה לעשות בעצמו וצריך עזרת מבוגר, מה הוא צריך על מנת לעשות את הפכולה בעצמו? מהם תחומי העניין שלו ואיך ניתן להיעזר בהם על מנת לפתח מיומנויות שונות.

צעצועים מסודרים ומחולקים לפי צבעים וקטגוריות

  • הפחתת עומס - לאחר התצפית, נארגן את הסביבה בצורה שתעניין את הילד ותיצור תנועה ועניין. צרו סביבה נעימה, מיינו את כל המשחקים והאביזרים לפי קטגוריות, החליטו מה מבין המשחקים יהיה בתצוגה, מה יועבר לאחסון שקט, מה יועבר לתרומה ומה שפגום יזרק.

  • תצוגה: המדף / השידה יהיו כמעין חלון ראווה: מרווחים ברורים בין משחק למשחק, מונגשים בצורה המכבדת את החפץ.

  • אחסון שקט: אחסון המיועד למבוגרים, המוסתר מעיני הילדים, מה יועבר לתרומה ומה שפגום יזרק. - המדף / השידה יהיו כמעין חלון ראווה: מרווחים ברורים בין משחק למשחק, מונגשים בצורה המכבדת את החפץ.

שידת צעצועים מסודרת ברוח הגישה המונטסורית

  • לשים דגש על: תאורה טבעית ולא מרצדת, חומרים טבעיים: עץ לא פלסטיק, טמפרטורה נעימה, רהיטים התואמים את הגודל של הילד, תמונות ומדפים יהיו תלויים בגובה שהילד יכול לראות ולגשת בעצמו.

  • סדר במרחב: פינות מונגשות וקבועות לחפצים - נעליים, מעיל, משחקים, כלי מטבח מונגשים ועוד...

הסביבה הפיזית תשרת כמה שיותר את הילד, הסביבה צריכה להיות בטוחה, תקינה, סביבה שבה הילד יוכל להתנהל באופן עצמאי מבלי עזרת מבוגר.


סביבה פסיכולוגית - אנושית

  • גישה - לילדים יש דחף פנימי לעצמאות ואנחנו חייבים לאפשר להם להתנסות, אחרת נמנע מהם לגבש ולפתח את הפוטנציאל והזהות שלהם, אם לא נאפשר להם להיות עצמאיים הם יראו התנגשות ואנחנו נהווה להם למכשול. חשוב לשמור על גישה להיות מכבדת, לא מלחיצה או מאיימת - מונעת מלהתפתח. לדבר בגובה העיניים - לרדת לגובה שלו ולדבר בצורה נכבדת , דיבור חיובי - אמרו מה כן אפשר לעשות ולא מה לא.

  • מודלינג ולמידה אגבית - הם רואים הכל, שומעים הכל, סופגים הכל. הם מחקים אותנו, על כן עלינו להיות מודעים לשפה שלנו, להתנהגות שלנו, למראה שלנו. מה הם צריכים לראות על מנת שידעו מה לעשות.

  • עקביות ויציבות: עקביות מייצרת סדר ובטחון, חוסר עקביות עלול לגרום לבלבול ולחוסר בטחון, הילדים יבדקו אותנו לראות האם תגובותינו משתנות. יציבות רגשית ונפשית תשדר להם בטחון בעיקר כשהם בטנטרום או מתוסכלים.

  • חזרתיות: ככל שהילדים חוזרים על פעולה שוב ושוב כך נוצרים קשרים חדשים במוח, כך הם לומדים ומתמקצעים.

  • סבלנות - במידה וילדכם מתקשה עם משימה, אל תתערבו, אלא אם כן הוא ביקש את עזרתכם, אם הוא מאמין שהוא מסוגל, אל תתקנו אותו! התערבות / תיקון עשויים למנוע ממנו לרצות לעשות דברים בעצמו.


מאיזה גיל אפשר להתחיל מונטסורי בבית?

ניתן להתחיל ולשלב עקרונות מונטסורים מגיל מלידה. תינוקות וילדים צעירים יהנו מסביבה מוכנה התומכת בשלב ההתפתחותי שלהם. ככל שהם גדלים, אתם יכולים להתאים את החומרים והפעילויות לצרכים המשתנים שלהם ולתקופות הרגישות שלהם (תנועה, שפה, סדר וארגון וכו..).


לסיכום, שיטת החינוך המונטסורי מציעה גישה ייחודית ויעילה לחינוך, תוך התמקדות בכבוד הילד, למידה פרטנית וכישורי חיים מעשיים. אתם יכול להכניס לביתכם עקרונות מונטסורים, החל מגיל צעיר מאוד ובכך לעזור לילדכם לפתח עצמאות ואהבה ללמידה לכל החיים.


אנחנו נחשפנו לגישה המונטסורית לראשונה בימי הקורונה ומאז אנחנו משתדלים ליישם ולתרגל את העקרונות שלה בביתנו ובחיי המשפחה שלנו.

תוכלו למצוא המון מוצרים ועזרים ברוח הגישה בחנות שלנו CV KIDS שיעזרו לכם לפתח מיומנויות שונות להנגיש את ביתכם לילדים ולעודד את סקרנותם ועצמאותם.



bottom of page